reklama

Ako žijú mongolskí nomádi?

Zážitky z okolia Kharkhorinu, bývalého hlavného mesta mongolského impéria. Kláštor, urban exploring, trek a život nomádov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Kharkhorin leží približne 300 km na juh od Ulanbátaru, pri rieke Orkhon. To je dobre, malo by byť teplejšie. O dopravu sa starajú dva autobusy za deň, keďže na pomery Mongolska ide o krátku vzdialenosť a mesto spolu s priľahlou oblasťou patrí pod Unesco, je turistami navštevované, sedíme v autobuse siedmy. A ako zisťujem, medzi guesthousmi tu vládne tvrdý konkurenčný boj.

Už pri potulkách stanicou sa ma dievča lámanou angličtinou pýta, či potrebujem pomôcť. Ako vysvitlo, ponúkala rodinné ubytovanie v Kharkhorine. Ale pomohla, bola milá a nič nenútila, leták pekný, cena viac ako prijateľná, aj za menší výlet, ktorý plánujem, angličtina, prečo nie, súhlasím. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Sadnem trochu skôr do autobusu, po pár minútach sa dievča predo mnou otočí a nadviaže rozhovor. Naivné myslieť si, že to je záujmom o moju osobu. Na rovinu sa spýtala, či idem do toho guesthousu, zjavne mala situáciu zo stanice odsledovanú, a či viem, že tam budem sám, že turisti väčšinou chodia do iného patriaceho jej rodine. S úsmevou zmenu odmietnem. Dievča ešte chvíľku posedí a tesne predtým, ako autobus vyštartuje, vystúpi. Aj takto sa robí marketing. 

Typický autobus
Typický autobus  (zdroj: Tomáš Skukalík)

Mongolské autobusy sú rovnaké ako u nás na diaľkových linkách, veľké, relatívne pohodlné, a aj pekné. Sedadlá majú poťah s lokálnymi vzormi, okolo celého stropu sú malé pestrofarebné volánikové závesy, takisto s pre krajinu charakteristickými črtami. Funguje kúrenie aj klimatizácia. V mestách je vždy po oboch stranách cesty dlhá sieť reštaurácií a obchodov na prestávku počas jazdy. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Motoresty
Motoresty (zdroj: Tomáš Skukalík)

Do Kharkhorinu sedím v druhom rade, o zábavu tak mám postarané, celú cestu hrajú na televízore mongolské klipy. Aj ma prekvapuje, že majú toľko hudobnej produkcie, navyše piesne znejú príjemne. Typický mongolský videoklip spočíva v spievajúcom mužovi stojacom v tradičnom odeve na pasienkoch, s prestrihmi na behajúce kone. Ale sú aj originálnejšie. 

Kláštor Erdene Zuu
Kláštor Erdene Zuu (zdroj: Tomáš Skukalík)
Kláštor Erdene Zuu
Kláštor Erdene Zuu (zdroj: Tomáš Skukalík)
Erdene Zuu
Erdene Zuu (zdroj: Tomáš Skukalík)
Erdene Zuu- stále aktívny chrám
Erdene Zuu- stále aktívny chrám (zdroj: Tomáš Skukalík)

Sme v Kharkhorine, z okna vidím stáť pred autobusom ženu s letákom v ruke. Trochu ma to nahnevá. Jasne som povedal, že odvoz nechcem a trafím aj sám. No asi nepôsobím dôveryhodne. Neviem, čo si mám o Suvd, majiteľke rodinného ubytovania myslieť. Na jednej strane sa o mna dobre stará, no niekedy sa tvári ako veľká zaneprázdnená podnikateľka v kožených nohaviciach. A tie sa jej fakt nehodia. No jej dcéry sa stále usmievajú a skvelo mi varia. Na dvore je osem júrt, dve obýva rodina, kuchynská jurta je spojená so spoločnou spoločenskou miestnosťou, zvyšné sú len pre hostí. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Kharkhorin
Kharkhorin (zdroj: Tomáš Skukalík)
Ulice mesta
Ulice mesta  (zdroj: Tomáš Skukalík)
Moje ubytovanie
Moje ubytovanie  (zdroj: Tomáš Skukalík)

Kharkhorin je zaspatým, nudným mestom, hlavne výbornou základňou pre výlety do okolia. Paródia na park, niekoľko obchodov, keď v noci vyjdem z reštaurácie, nesvieti v uliciach jediná lampa. Priemysel skrachoval, z tovární na múku a vodku sú len ruiny. Všetko zlé je na niečo dobré, aspoň mám príležitosť na urban exploring, vnútri ostalo množstvo zachovaného strojného zariadenia. Železo asi v Mongolsku nevykupujú. 

Továreň
Továreň  (zdroj: Tomáš Skukalík)
Továreň
Továreň  (zdroj: Tomáš Skukalík)

Kontajnerový bazár, kupujem si ponožky, teta vášnivo prehľadáva zásoby, aby mi našla tie najlepšie. A najdrahšie. Mongoli sa však ku mne vždy správajú férovo, aj keď kupujem niečo bez cenovky alebo objednávam jedlo iba z obrázku spred reštaurácie, cena je správna. Snáď im táto vlastnosť ostane čo najdlhšie. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Bazár
Bazár (zdroj: Tomáš Skukalík)

Chcem využiť poslednú teplú noc, z mesta vyrážam na výlet. O údolí rieky Orkhon som počul samé chvály a realita ich iba potvrdí. No len náhodne z mapy vyberám jednu bočnú dolinu, a tá je ešte krajšia, v jesenných farbách, plná júrt. Ďaleko ani nezájdem, slnko a trávnatý koberec priam lákajú k polihovaniu. 

Krajinou
Krajinou (zdroj: Tomáš Skukalík)
Krajinou
Krajinou (zdroj: Tomáš Skukalík)

Na druhý deň sa chcem vrátiť inou cestou, v ceste mi opäť stojí Orkhon. Rieka, ktorá ma už raz donútila k 20 kilometrovej obchádzke. Tentokrát ju vlastne ani nie je nutné prekračovať, no chcem. Verím si. Som len 100 km od prameňa, o 400 km bližšie ako predtým, rieka je rozdelená na dve korytá. Vyzerá zdolateľne. 

Krajinou
Krajinou (zdroj: Tomáš Skukalík)

Prírodu by sa však nemalo skúšať pokoriť. Bolo to tesné. Takmer som sa vykúpal so všetkými svojimi vecami, elektronikou. Taká hlúposť by mi radosť nespravila. Voda stúpala a stúpala, až bola vysoká po rozkrok. V tej chvíli sa už nebolo možné otočiť, zo všetkých síl som ledva odolával prúdu. Našťastie, nohy som mal chladom úplne znecitlivené a tak som vôbec necítil bolesť pri zabáraní sa do kamenistého dna. 

Orkhon
Orkhon (zdroj: Tomáš Skukalík)
Orkhon
Orkhon (zdroj: Tomáš Skukalík)

Ale podarilo sa. Najväčšia mongolská rieka predsa prebrodená. Hoci s mokrými nohavicami. Kráčam po brehu smerom ku Kharkhorinu, pred mestom vystúpim na kopec ku stupe a monumentu Veľkého Mongolska. Na pôsobivom mieste s výhľadom na Orkhon a Kharkhorin sú zobrazené mongolské ríše. Akurát tu smeruje výlet so škôlky, takmer s každým dieťaťom sa zdravím, vyhoviem žiadosti o fotku a rozdám slovenské pohľadnice, zobral som žiaľ len štyri pre desiatky natiahnutých rúk. 

Školský výlet
Školský výlet  (zdroj: Tomáš Skukalík)

Organizované tour nie sú mojou šálkou kávy, no predsa len sa na jednu vyberiem. Teda, skôr ide o taký kompromis. Všetko zorganizuje Suvd, ale budem sám, žiadna skupina. Reálne ani iných záujemcov nemá. Chcem stráviť deň s prenocovaním u nomádov a zajazdiť si trochu na koni. Nič zložité, avšak vzhľadom na jazykovú bariéru si úplne neviem predstaviť, akoby som to zrealizoval sám. Prísť do jurty, vytiahnuť bankovky a ukázať na koňa a posteľ? Navyše, cena 35 USD je v podstate len malým navýšením, keďže zahŕňa dopravu, nocľah, tri jedlá aj jazdenie. Pôvodne som preferoval rodinu s jakmi, sú to moje obľúbené zvieratá, no tí žijú ďaleko v horách, čo by celú akciu predražilo o cca 20€. Asi zbytočné, chuť na jakov som si nechal prejsť. 

Životné podmienky nomádov sa v novom tisícročí výrazne zlepšili, čo pomohlo aspoň pribrzdiť húfne sťahovanie sa do mesta. Zachovať tradície, a predovšetkým život mimo Ulanbátora. Vďaka výnosom z nerastného bohatstva vláda rozbehla dotovaný program na nákup solárnych panelov, špeciálne určený práve pre nomádske obyvateľstvo. Skutočne ho však nakopla až podpora Svetovej banky. 

Program mal úspech, dnes je pri takmer každej jurte solárny panel. A satelit, vnútri malý televízor. Zároveň v mestečkách na vidieku vznikla sieť servisných pracovísk. To všetko rodinám umožnilo znížiť náklady na svietenie, zmierniť pracovné tempo, keďže nie sú limitovaný denným svetlom. Trochu sa zabaviť v jednotvárnom živote. No hlavne môžu nabíjať mobilný telefón a byť tak v kontakte so svojou porozliezanou rodinou, signál je prakticky všade. 

Štandardom sú 3-4 deti. Vlastníctvo k pôde nemajú, v podstate si môžu jurtu postaviť kdekoľvek, samozrejme s ohľadom na druhých. Vždy je to ale v blízkosti rieky, voda je pre zvieratá nevyhnutná. Vzhľadom na ústup tohto spôsobu života a rozľahlosť Mongolska problémy s priestorom nie sú, hoci jurty vidieť skoro všade. V mestách dostávajú Mongoli pôdu na okraji od vlády, detaily či podmienky nepoznám.

Suvd ma dovezie k nomádskej rodine. Rozprávková lokalita neďaleko Orkhonu, dve jurty. Pasienky, kam oko dovidí. V jednej žijú, čo je v druhej, neviem. Možno ju len nechcú vykurovať na zimu. Pred jurtou motorka, na mongolskom vidieku spolu s koňom základný dopravný prostriedok. Neznáma, asi čínska značka. 

U nomádov
U nomádov (zdroj: Tomáš Skukalík)
Jurta
Jurta (zdroj: Tomáš Skukalík)

Veselo sa bavia, pozerajú TV, mňa síce pri príchode pozdravili a dali mi pohár čaju, inak ma ale v podstate ignorujú. Suvd odchádza, rodina sa vracia k svojim bežným činnostiam. Nevšímajú si ma, občas akurát kúskom niečoho ponúknu. Chodím za nimi, pozorujem. Cítim sa ako vo filme. Zo života mongolských nomádov. Asi moja chyba, mal som Suvd povedať, nech im vysvetlí, že chcem byť zapojený a pracovať. No zároveň sa mi to páči. Určite mnohokrát lepšie, akoby predo mnou hrali nejaké opičky. Všetko je maximálne autentické, skvelá skúsenosť. 

V jurte
V jurte (zdroj: Tomáš Skukalík)
V jurte
V jurte (zdroj: Tomáš Skukalík)
V jurte
V jurte (zdroj: Tomáš Skukalík)

A postupne k sebe aj nachádzame cestu, keď vidia, že sa správam normálne a nefotím si ich ako exotické zvieratká, hoci spoločná slovná zásoba sa limitne blíži k nule. Pani niečo hovorí, zachytím akurát slovo "mňamka“, a tak vehementne prikyvujem, keďže akurát jem placku. Je fakt dobrá. Ako neskôr vysvitne, ide o meno jedného zo synov. Ukazujú mi fotky, opakovane mi ponúkajú arg. Fermatované kobylie mlieko, ktoré po nadojení stojí deň v sude, obsahuje asi dve percentá alkoholu. Všetci členovia rodiny ho pijú prakticky neustále. Jurta je obývaná už len rodičmi a dvoma synmi. Jeden frajer, kožená bunda, nagelované vlasy, druhý, Mňamka, skôr pracovitý typ. Tretí syn odišiel do Ulanbátaru. Vraj pracuje pre Južný Sudán, žena mi aj ukazuje akúsi plaketu s názvom tejto novovzniknutej krajiny, takže možno to aj bude pravda. 

Život ľahký nie je. Najviac povinností je na pleciach ženy. Podojiť opakovane všetky zvieratá, variť, spracovať mlieko. Rodina vyrába z kobylieho mlieka a pridaného cukru akési keksíky. Príšerne sladké, síce jedlé, ale určite nie žiadna pochúťka. Aspoň pre mňa. A to som sa pri práci slušne nadrel. Mužská časť je zodpovedná za zvieratá, ich zaháňanie, držanie pri dojení, zbere trusu na kúrenie. Synovia sú doma len počas prázdnin, nomádske deti z júrt chodia do školy v "okresnom" meste, v tomto prípade Kharkhorine. Vzhľadom na neexistenciu dopravy bývajú na internáte. 

Výrobky
Výrobky  (zdroj: Tomáš Skukalík)
Výrobky
Výrobky  (zdroj: Tomáš Skukalík)

Chcem si zajazdiť na koni. Je pokojný, flegmatik. Absolútne ma ignoruje. Verne opakujem príkazy Mňamku, ,,ču-ču" hovorím dokola, no rýchlejšie nejde. Asi nerozumie môjmu slovenskému prízvuku. Nohy sa použiť bojím, čo keby sa predsa len rozbehol. Keď Mňamka prestane viesť môjho koňa za opraty, ten sa pomalým krokom vyberie smerom naspäť k jurte. Moja vôľa ho vôbec nezaujíma. 

Statné mongolské kone
Statné mongolské kone (zdroj: Tomáš Skukalík)

Na jazdu si Mňamka spravil ponožky. Handru omotal viac krát okolo chodidla. A obliekol obrovský hrubý kabát, jediný, ktorý majú. Telo obmotá 1,5 krát dokola, na boku sa zapne pracka, okolo pása zatiahne povraz. Rukávy sú o pol metra dlhšie ako končia prsty, prakticky slúžia zároveň ako rukavice. 

Pritom rodina je vlastne bohatá. Doslova. Na okolitých lúkach pasú asi po 50 koní a kráv, po 150 oviec a kôz. Som ja počítal. Samy nemajú absolútne prehľad. Keď sa ich spýtam, koľko majú koní, vôbec nevedia. Asi sa tu nekradne, keďže zvieratá sú často mimo dohľad jurty či kohokoľvek z rodiny. Ak vychádzam z kirgizských cien, a tie mongolské by nemali byť odlišné, tak vlastnia stáda v hodnote takmer 100 000 dolárov. Synovia si môžu smelo hľadať nevesty. 

Ak chcete počuť viac veselých príhod ale aj zaujímavých informácií z Mongolska a Strednej Ázie, rád Vás uvidím na mojom nedeľnom rozprávaní v Žiline na Stanici Záriečie https://www.stanica.sk/event/451-cestovatelske-kino-putovanie-strednou-aziou-s-tomasom-skukalikom

Tomáš Skukalík

Tomáš Skukalík

Bloger 
  • Počet článkov:  65
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Človek s otvoreným pohľadom na svet. Budem prinášať svoje dojmy doplnené pár informáciami z približne 200 dňovej cesty Irán-Turkmenistan-Uzbekistan-Tajikistan-Kirgizsko-Kazachstan-Rusko-Mongolsko-Čína. Snáď niekoho inšpirujem alebo poteším zaujímavým čítaním. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu