reklama

Koľko ma stálo 41 dní a 7000 km cez Irán?

Rozpočet, rady a informácie pre všetkých záujemcov o návštevu tejto úžasnej krajiny. Ale nielen pre nich.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Rozpočet

:

 

Údaje o mojich nákladoch sa budem v nasledujúcich riadkoch snažiť dať do širších súvislostí, cestoval som cez krajinu pomaly, čo je istým spôsobom špecifické. 

 Celkové náklady: 

 

19,82€ deň

bez započítania víz s poplatkom - 78€ a ich následného predĺženia - 9€

 

Ubytovanie:

9€/deň 

 

 Zvykol som spať v jednej z najlacnejších možností v meste, izby a toalety ale boli vždy čisté, bez hmyzu alebo čohokoľvek podobného, hoci postele občas tvrdé. Na druhej strane nie všade boli hostely a jednoposteľové izby sú drahšie. Priemer však stiahli dole bezplatné nocľahy a nočné autobusy, aj pri vyššom štandarde by ste sa ale nemali dostať cez 30€ za dvojposteľovú izbu. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

 Doprava:

3,5€/deň 

 

 Pohodlné diaľkové autobusy stoja približne 1€/100 km, mikrobusy 1,5€/100 km, zdieľané taxíky 2€/100 km, avšak pri obsadení štyrmi ľuďmi na trase, kde taxikár zoženie pasažierov aj na cestu späť. Podobnú sumu som platil pri stopovaní. Za taxík v rámci veľkého mesta sa platí 2,5€ za jazdu, oveľa menej ak ide o tzv. zdieľaný shuffle s pevnou trasou, cena za MHD je v centoch. 

 Jedlo

:

 

 4€/deň 

Cena jedla vo fastfoode sa pohybuje okolo 1-1,5€, kebab s ryžou a oblohou v lokálnej putike stál 2-3€, raňajky sú väčšinou zahrnuté v cene ubytovania. Často som ale bol cez deň niekde na výlete, ceste, a nemal možnosť sa pravidelne stravovať, inak by boli náklady vyššie. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Vstupy:

2,5€/deň 

Vstup do múzea, mešity alebo inej pamiatky stojí pre cudzinca obvykle 3-5€, nie viac, domáci platia zlomok ceny. Osobne som nenavštevoval úplne všetky "must see", keďže sa ich nechcem počas dlhej cesty presýtiť. Takisto som bol často v mestách bez vyslovených atrakcií či v horách, pri klasickej kratšej návšteve Iránu je preto nutné počítať s násobne vyššou sumou. 

 Ostatné

:

zvyšok, predovšetkým internet, drogéria, drobné darčeky pri návšteve 

 Bezpečnosť

 

Samotní Iránci tvrdia, že ak niečo v ich krajine funguje a ak sú s niečím naozaj spokojní, tak je to práve otázka bezpečnosti. Jasné, nevera je stále v zmysle islamského práva hrdelný zločin a drakonické tresty za ňu dávajú naši novinári radi do titulkov, z komplexného pohľadu som sa však v krajine cítil bezpečnejšie ako v uliciach Bratislavy. Nikto mi neskrivil ani vlások, nikdy som nemal pocit najmenšieho ohrozenia. S víťazstvom Rouhaniho v nedávnych voľbách bude pokračovať trend otvárania sa krajiny voči západnému svetu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Etiketa:

Treba chápať taroof, zvyklostnú spoločenskú etiketu stále zakorenenú v perzskej kultúre, ktorá sa prejavuje najmä pri styku vzdialených príbuzných alebo neznámych ľudí, čiže práve turistov. V skratke, niekedy je ponuka prespania či služby zadarmo taroofom, Iráncov velí ich výchova dať takúto ponuku, hoci v skutočnosti je očakávané odmietnutie. Pôvodne som si myslel, že kvôli taroofu bude náročné sa vyznať a zistiť, čo je úprimné, no v skutočnosti to bolo možné ľahko vycítiť, pomáha najskôr 2-3 krát odmietnuť a už je vidieť, ako vehementne druhá strana trvá na svojej pomoci. Ľudia

:

 

 Sú tým dôvodom, prečo budete Irán milovať. Vždy otvorení, pohostinní, priateľskí a ochotní pomôcť, či aspoň pozdraviť, potriasť rukou, zvedaví na váš život, názory. Všetko toto platí niekoľkonásobne ak zavítate mimo obvyklých turistických ciest, obzvlášť do Kurdistanu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

 Peniaze:

 

Kým nebudú zrušené všetky sankcie, v Iráne z bankomatu nevyberiete. V krízovej situácii netreba podliehať panike, k hotovosti sa stále dá dostať napríklad cez niektorý z obchodov s drahými kobercami, kde vedia za pomerne vysoký poplatok previesť peniaze pomocou účtu známeho v zahraničí. Meniť eurá na doláre je zbytočné, naša mena je práveže preferovanejšia. Výmenú peňazí uskutočnite buď na ulici alebo v sarafi, početných zmenárňach, hlavne nie v banke, oficiálny kurz je nevýhodný. Naspäť dostanete rialy, domáci však všetko počítajú v imaginárnych tomanoch, čo je o nulu menej, pre zjednodušenie často uberajú tisícku, ďalšie tri nuly. Čiže cena 10 je v skutočnosti 100000 rialov, chvíľku potrvá, kým si človek zvykne. Centrálna banka zvažovala zmenu a vyškrtnutie núl, zatiaľ sa pre tento krok nenašla dostatočná politická podpora. 

 Zjednávanie

:

 

 Nadháňači do diaľkových spojov občas vedia trochu ustreliť a treba zjednať, to isté pri taxíkoch, v mikrobusoch, kde sa platí pred všetkými, si niečo také nedovolia. V obchodoch som zaplatil navrhnutú cenu, hoci pár krát bola trošku vyššia ako by mala byť, suveníry som nekupoval. Takisto suma za ubytovanie sa dá niekedy znížiť, možno o štvrtinu, treba skúsiť. Doprava

:

 

 Prakticky nikdy som nemal informácie o časovom rozvrhu spojov, proste som len prišiel na stanicu a vždy niečo išlo, maximálne do hodiny. Medzi veľkými turistami obľúbenými mestami inú taktiku netreba. Osvedčilo sa mi chodiť tesne pred celou hodinou, ideálne deviatou alebo desiatou ráno, vtedy je frekvencia najčastejšia. Na nočné spoje som sa dostavil na stanicu po deviatej večer. Dlhšie som musel čakať jediný krát, a to bolo o jednej popoludní. Treba chápať aj vzťah medzi rýchlosťou a cenou. Diaľkové autobusy jazdia 100km/hod, mikrobusy maximálne 80km/h, zdieľané taxíky aj cez 120km/hod, pri nich treba zistiť informácie o presnom stanovisku. 

 

Stopovanie je ďalší ľahký spôsob dopravy, zastaví takmer každé auto, treba mávať rukou, bez palca hore. Za odvoz je slušné ponúknuť platbu, nerobil som tak iba keď ma viezli zjavne bohatí ľudia, s ktorými som dlhšie anglicky komunikoval. Paradoxne, tí najchudobnejší na náklaďákoch odmietali peniaze kľudne aj do roztrhania bankovky, platil som teda asi pri tretine jázd. 

 

Internet:

Mobilné pripojenie je lacné, 1 GB stojí približne 1€. Na operátorovi asi veľmi nezáleží, ja som využíval Hamrah Aval, po dobití kreditu je potrebné si aktivovať internetový balíček, na čo si treba nájsť nejakého domáceho pomocníka. V ubytovaniach vo veľkých mestách je k dispozícii wifi, v tých menších často nie. 

 

 Jedlo:

Tu sa moc vyjadrovať nebudem, keďže zďaleka nie som odborníkom. Každopádne vegetariánske predstavy museli ísť bokom, ak som nechcel hľadať jedlo celý deň. Niekedy bol aj celkom problém nájsť reštauráciu, Iránci radi utužujú rodinné vzťahy a stravujú sa prevažne v domácom kruhu. Na uliciach sú fastfoody s neodmysliteľným kebabom, v turistických mestách nechýba európska ponuka, zabudnúť nemožno na skvelé koláčiky. 

 

Jazyk:

Základné slovíčka vo farsi vždy potešia, mnohí študenti hovoria po anglicky. Vďaka ochote miestnych ľudí ale nie je s komunikáciou žiadny problém. Orientácia

:

Výborne mi slúžila bezplatná aplikácia maps.me, až na pár chybičiek sú mapy presné, fungujú offline, je možné si zadať neobmedzené množstvo vlastných waypointov, prípadne využiť zadefinavané polohy staníc, pamiatok či hotelov. Naozaj mimoriadne užitočné. Sprievodcovia

:

Používal som Lonely Planet, hoci vydanie nebolo pár rokov aktualizované, bol som spokojný s kvalitou informácií. Absolútne ale nesedia ceny, čo je pri nedávnej 40%-tnej inflácii pochopiteľné. Odporúčaný itinerár:

Tu je ťažké radiť. Všetko závisí od disponibilného času a osobných preferencií jednotlivca. Najkrajším mestom bol pre mňa Isfahan, z horských dedín bol najzaujímavejší Palangan, najautentickejší Sanandaj. Snáď práve na Kurdistan by som chcel upriamiť pozornosť, je mimo tradičných turistických chodníčkov, čo osobne pokladám za chybu, nikde inde som nestretol tak otvorených, priateľských a pohostinných ľudí s takým úprimným záujmom voči turistom. Osobne vidím ideálny približný itinerár, s cieľom spoznať čo najviac z nesmiernej diverzity Iránu, takto:

Kratšia cesta: Teherán, Sanandaj, Palangan, Isfahan, Kashan. 

Dlhšia cesta: najskôr pridať Shiraz s Yazdom, ak stále ostáva čas, tak aj Tabriz s okolím. 

Pre inšpiráciu stačí popozerať moje blogy, do Iránu treba vyraziť čo najskôr, kým si krajina zachováva svojho ducha a tradície, a kým ju nezaplavia milióny turistov. Čo je len otázkou času. 

Tomáš Skukalík

Tomáš Skukalík

Bloger 
  • Počet článkov:  65
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Človek s otvoreným pohľadom na svet. Budem prinášať svoje dojmy doplnené pár informáciami z približne 200 dňovej cesty Irán-Turkmenistan-Uzbekistan-Tajikistan-Kirgizsko-Kazachstan-Rusko-Mongolsko-Čína. Snáď niekoho inšpirujem alebo poteším zaujímavým čítaním. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu